Thursday, April 30, 2015

Handphone Distraksi Terbesar

Assalamualaikum & aluu~


Handphone generasi ketiga, passing baton dari abang 1 ke abang 2, dan akhirnya ke aku. Kenapa aku cakap akhirnya ke aku? Sebab tak mungkin adik aku yang dapat iPhone 6 nak handphone ini. AHAHA (gelak simpati)



Handphone ini, dia memang ada masalah battery. Kalau battery tinggal 12% tup tup boleh je jadi 0%. Dan, kalau sesekali handphone ini nak beramal dengan tuannya, dari 68% boleh jadi ke 72% (dengan syarat tak guna phone). Tak kurang jugak, ada hari-hari malang kalau aku tak sentuh phone pun, dari 100% jadi 75%.

Itu belum cakap time phone ni kadang-kadang jammed atau keyboard asyik tenggelam.





Tapi,
Apa-apapun, phone ini memang tahan lama. Rasanya phone ini dari 2009. Believe me, phone ini dah jatuh banyak kali. (Dan ada beberapa kali aku campak phone ni sebab geram - emotional attack - panas baran tetibe). Aku bukan jenis panas baran, but when I do... AHAHA.






Kalau aura marah camni dah mula merasuk tubuh, berhenti kejap ambik wuduk / basuh muka.

Api kena dengan air dia kalah.



Benda yang aku paling suka dengan phone ini sebab dia ringan dan boleh dikatakan nipis. Bawa phone kat sekolah, memang cikgu tak perasan. Kadang-kadang aku fikir phone aku hilang, rupanya ada dalam poket AHAHA.


        Walaupun, phone ini problem, aku dapat masa tahun lepas, tahun SPM. Kiranya, ini handphone tercanggih aku pernah guna AHAHAHA. Aku leka. Masa ini, aku aktif betul, Tumblr, Pinterest, Sudoku. Tapi, lepas habis SPM tak aktif pulak semua benda ini.





Ada alternatif lain, supaya kita tak leka dengan handphone :



  1. Download apps "Locker for study". Apps ini boleh setkan jam & apps mana yang kita nak lock (especially Twitter, Insta, Whatsapp). Aku pernah tersetkan 8 jam tanpa whatsapp. Ye, bayangkan penderitaan aku.                                                                                                                      
  2. Switch off phone & letak jauh-jauh. (Jihad terbesar AHAHA)                                                                                                             
  3. Download apps Timer (yang bagi reminder) untuk hadkan masa kita dengan handphone.                    
  4. Download apps Waktu Solat supaya korang sedar waktu solat dah masuk, hah apa lagi, pergi solat. (Untuk Muslim)                                                                                                                                        

Masa kita study, phone akan jadi 200 kali ganda menarik. Aku, walaupun dah setkan locker for study itu, tapi still aku boleh lagi 'berjalan-jalan cuci mata' kat Apps Store. (Sebab apps store tak boleh di-lock). 



Apapun, 
Jangan salahkan phone kalau diri sendiri yang malas study. 
#EdisiAyatSentapHariIni



P/s : Benda yang paling aku regret tahun aku SPM ialah masa aku dengan handphone. Untuk bakal-bakal SPM semua, ikutlah cara aku leka dengan handphone kalau nak diri sendiri merenung jauh teringat masa lampau yang tak boleh diubah. 


 Oh! Dan Guru-App ialah apps PERLU download untuk pelajar SPM. Baik kau habiskan masa kat situ, dari merawang-merawang apps lain yang tak sepatutnya. 



5 comments:

  1. wah lama juga tu. 2009, time upsr xD saya punya hp dulu pon rasanya penah kot buat perangai pelik mcm tu. Tapi x sepelik handphone awak la, kehkeh.

    hndphone yg saya guna sekarang ni mula2 memang problematic gila. padahal tak sampai seminggu kot guna. =_= nasib diorang dah betulkan. tapi sekarang laptop pula yg problematic, hukhuk. sy masa spm x de phone lagi, just distract dengan laptop xD

    ReplyDelete
  2. Nak cuba download app yang pertama tu.

    ReplyDelete
  3. Saya rasa option nombor 1 tu macam menarik je. Nak rasa jugak penderitaan tanpa wassap tu macam mane.. ahakss

    ReplyDelete
  4. Amboi peliknya battery phone tu T_T Mati la kalau battery Nad macamtu hahah

    ReplyDelete
  5. app locker? memang terseksa jiwa kalau terpisah dengan phone kan. hahaha. lama jugak tepon tu. tahan lagi tu. terbaekkk.

    ReplyDelete


Hari-hari melantak ramen, jangan malu-malu sila komen ;)


"Mungkin hamba tak balas comment di sini tapi hamba akan cuba punya cuba punya cuba untuk jenguk balik blog tuan hamba cekelian. " titah Sultan-lah-sangat.

(3 komen terawal akan di-reply)

2023 - A comforting but struggling year

Assalamualaikum & Salam Ceria Tahun ni kiranya full year aku jadi HO. Alhamdulillah dah lalu 4 posting untuk 2023. Memang boleh rasa per...