Wednesday, May 19, 2021

Review: Garnier Super UV Spot Proof Sunscreen (Jujur tak berbayar)

Assalamualaikum & Salam Ceria!


Before review, aku nak bagitau serba sedikit tentang aku:
  • Skin aku combination to oily skin
  • Aku pakai toner & moisturizer before sunblock ni
  • Kulit aku cerah so mungkin tak dapat specify masalah oxidize (muka kelabu lepas pakai sunblock)
  • Aku tak pakai make-up, not even compact powder

 
Garnier Super UV Spot-Proof Sunscreen SPF50 PA++++

Claims to have:
  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Non-oily, non-greasy & non-sticky



Review aku:
  • Dia kena take time to appy so dia betul-betul rata, just like any other sunscreen sama gak camtu. 
  • No white cast
  • Dia more to moisturizing, not matte
  • Dewy finish jadi kalau oily face muka akan nampak berminyak after some time
  • Bau citrus lemon gitu, tak menganggu
  • Tak pedih kat mata kalau berpeluh
  • Re-apply sunscreen pun tak ada masalah, sebab tak ada white cast (kena ratakan betul-betul)
  • Harga: RM20+ for 30ml 
  • Claim non-oily ni macam 🥴🥴🥴 suspicious sikit sebab dia bit oily to face
  • Tapi yess, non sticky tu betul
Will I buy again? No sebab aku suka matte finish
Will I recommend? Yes especially dry skin & suka moisturized sunscreen

Maaf aku tak dapat review sama ada sunscreen ni elok jadi primer make up ke tak sebab aku tak pakai make up. Aku rasa rasa jela, maybe kalau pakai compact powder lepas pakai sunscreen ni, kurang sikit berminyak. 


Setakat ni, aku ni kulit yang ada acne jugak, dia tak ada menyebabkan aku break out.


Apapun, sebelum wuduk, remove sunscreen dengan micellar water sebab risau nanti air wuduk tak sampai ke kulit (just in case, sebab dia ada rasa residue kalau just remove guna air). But this sunscreen tak ada claim water resistant, so kalau swimming better cari yang ada tulis water resistant. 



Okay, tu je review.
Saja review sebab nak bagi blog updated 😁
Sapa pernah try ni, jangan segan-segan komen hehe






6 comments:

  1. saya rasa saya tk sesuai pakai ni sbb nampak agak greasy. saya jenis oily xD lebih prefer watery

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess dia mcm x best sgt bab nampak greasy tun

      Delete
  2. Alamak, dari dulu sampai sekarang still pakai sunscreen botol kuning kecik tu. brand pun lupa. Hahahaha

    ReplyDelete
  3. wow lama tak singgah sini. Dah bertukar template, baru perasan heee...
    Tak pernah lagi try sunscreen brand garnier, produk lain pernah la. tapi saya ada tabiat buruk tak pakai sunscreen

    ReplyDelete
    Replies
    1. haritu tukar template sebab blog ni ada masalah dengan google search. Sekali lepas tukar masih sama. HTML lama tak save pulak. So tu jadi camni ahaha. Nak design pun malas skrg ni

      Delete


Hari-hari melantak ramen, jangan malu-malu sila komen ;)


"Mungkin hamba tak balas comment di sini tapi hamba akan cuba punya cuba punya cuba untuk jenguk balik blog tuan hamba cekelian. " titah Sultan-lah-sangat.

(3 komen terawal akan di-reply)

2023 - A comforting but struggling year

Assalamualaikum & Salam Ceria Tahun ni kiranya full year aku jadi HO. Alhamdulillah dah lalu 4 posting untuk 2023. Memang boleh rasa per...