Saturday, August 15, 2015

Study masa sekolah menengah, PENTINGKAH?


Assalamualaikum & salam ceriaa! 



Wuu, lama tak taip entry kat blog. Sangat-sangat lama! Kali terakhir masa bulan Julai (bulan lepas). Ceh, lamalah sangat, padahal baru bulan lepas. Tenene. Internet agak slow kat sini. Kena faham, wifi share, takkan laju macam ferarri pulak.

                                           
 
Berbalik pada topik ye, 

        Dulu masa aku sekolah menengah, 

Aku perasan yang aku study contoh : soalan spot untuk ujian bulanan 1 Chapter 1 sampai chapter 3. So, aku akan belajar apa yang keluar untuk exam dan bila exam seterusnya benda yang sama aku akan buat. Dannn, bila dah habis SPM, aku fikir macam, oh subjek sekolah menengah takkan digunakan lagi untuk universiti. Lepas habis SPM memang hilang banyak ilmu (terutamanya PSI & AQS sebab kat asasi sini takde subjek agama).


Dan bila seorang lecturer aku cakap, 

       "Kita ini kalau ada ilmu, kita kena make sure jaga betul-betul ilmu itu. Sebab ilmu itu sangat berharga. Lepas belajar kena selalu review supaya benda itu lekat dalam dada kita."


It strucked to my mind. 


Semua ilmu yang kita belajar dari tadika sampailah ke tahap sekarang ini, saling berkait antara satu sama lain & berguna. (kecuali kalau kau belajar ilmu sihir / merompak etc itu buat apa). 


For those yang masih sekolah rendah / sekolah menengah itu, make sure focus dengan ilmu yang cikgu korang sampaikan. Sebab ilmu itu sangat berharga dan berguna untuk masa depan nanti. You never know the future, right?

         Tambah-tambah lagi kalau sesiapa yang masuk matriks, asasi, A level bla bla bla, basic kena strong tau! Diploma pun masa awal sem akan diajar basic semula. Nampak tak?? Asas itu sangat penting! Dan sebenarnya, masa sekolah menengah, banyak juga asas yang kita belajar bawak ke alam universiti, kan?


Kurangkan proses deletion dalam mempelajari ilmu yang baik, 
Tambahkan proses addition dalam mempelajari ilmu yang baik. 


Jom gila-gila study kerana Allah ;') 
Exam itu kertas je. 
Once over, hilanglah ilmu itu. Nak camtu ke?



Maaf atas bahasa rojak. Saya rindu rojak sebab itu cakap bahasa rojak. Eheh. 


2 Pagi+,
Next week mid sem 
Ahahaha

12 comments:

  1. Betul tu. Ilmu yang kita dapat dekat sekolah tu sangat berguna masa kita sambung pelajaran dekat university nanti.

    ReplyDelete
  2. terasa tumbukan angin pulak *dush dush*

    ReplyDelete
  3. huhu pelajaran masa sekolah menengah dulu pun ingat2 lupa je T^T

    ReplyDelete
  4. terasa dekat di hati, post ni :)

    betul2, masuk uni, banyaknya awal2 tu ulang balik apa yang dah pernah belajar. tapi gayanya macam tak tahu apa2, payah jadinya T_T

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  5. ehehe nama pun study.. mana2 peringkat pun penting..

    ReplyDelete
  6. samalaa dah jarang update blog haha
    time sekolah menegah tak tersedaq sangat yg ilmu tu penting tau nak belajaq sebab exam. bila umuq dah meningkat baru tersedaq menyesalnyaa lahaii tak betulkan niat nak belajaq dari dulu lagi.

    ReplyDelete
  7. ilmu memang baik kalau sentiasa kita ingat dan amalkan. tp ada sesetengah ilmu, kita tak dapat nak praktikkan bila dah bekerja. contoh add math pembezaan dan pengkamiran. dah bekerja ni, tak jumpa pulak benda yg boleh diapplikasikan pembezaan dan pengkamiran ni walaupun kerja bidang engineering. Huhuhu... Tapi ilmu is ilmu. Jangan jadikan alasan untuk tak belajar.


    jemput singgah ke blogshop kami.
    kami menjual blouse, maxi dress & jubah yang cantik-cantik.
    kami turut menjual perfume original (tester & miniature).

    ReplyDelete
  8. good luck for the next coming exam. yeahh i agree. ilmu tu harus direview walaupum dah habes exam and walaupun dah bekerja kene review jugak ilmu yang dipelajari semoga ianya sentiasa melekat di ingatan kita. =)

    ReplyDelete
  9. saya pon kadang2 selalu cuba flashback ilmu2 lama. almaklumlah. pelupa sangat.-_- sebelum exam banyak gila ingat, lepas keluar dewan exam, ilmu yang dah diingat tu pon keluar juga. hehehe

    ReplyDelete
  10. Betul...cikgu selalu tekankan pasal basic dengan fahamkan konsep. ^_^

    ReplyDelete


Hari-hari melantak ramen, jangan malu-malu sila komen ;)


"Mungkin hamba tak balas comment di sini tapi hamba akan cuba punya cuba punya cuba untuk jenguk balik blog tuan hamba cekelian. " titah Sultan-lah-sangat.

(3 komen terawal akan di-reply)

2023 - A comforting but struggling year

Assalamualaikum & Salam Ceria Tahun ni kiranya full year aku jadi HO. Alhamdulillah dah lalu 4 posting untuk 2023. Memang boleh rasa per...