Tuesday, November 17, 2015

Braces Diary : Pertukaran klinik kerajaan

Assalamualaikum dan salam ceria!


        Saat ini, saya tengah menunaikan janji nak update masa cuti sem ni walaupun sedikit lambat. So, seperti yang sebahagian yang tahu, aku sambung belajar ke Sarawak masa Julai lepas. Kiranya dah beberapa bulan aku duduk Sarawak dan sangat imposible untuk aku balik ke Semenanjung setiap kali appoinment memandangkan klinik kerajaan buka masa hari kerja je, dan weekdays ialah hari kuliah aku.

Ye, asasi kuliah setiap hari. Macam matriks.
(Saya sangat jeles dengan diploma ahaha)


Google maps banyak membantu ;')
Dan mobile data juga ahaha


Di sini aku nak cerita pengalaman aku cari klinik kerajaan masa kat Sarawak. Nope nope, bukan macam korang bayangkan naik sampan ke apa ke. Naik kereta uolls, Dan, boleh dikatakan klinik kerajaan kat Sarawak is suprisingly a lot.


Dan... tak dinafikan banyak duit aku habis untuk bayar kereta sewa. "ain't about the money money money" heh.



Mula-mula, aku pergi Klinik kerajaan Jalan Masjid, dekat dengan Plaza Merdeka, Kuching. Pergi-pergi sekali diorang kata doktor pakar dah pindah ke Petra Jaya, (info : Kalau braces memang akan jumpa doktor pakar ortodontik, bukan doktor gigi biasa).

               Dan nurse yang jaga kaunter cadangkan aku pergi Tanah Puteh atau Petra Jaya. Tapi memandangkan masa itu dah pukul 3.00 petang camtu, aku buat keputusan untuk ke Tanah Puteh. Cuba nasib. Sebab kalau nak ke Petra Jaya dari Kuching ambil masa 30 - 45 minit.

Klinik kerajaan ada masa tutup dia. So, tak sesuai ke Petra Jaya.


Sekali bila sampai dekat Klinik kerajaan Tanah Puteh (tak jauh sangat dari Klinik kerajaan Jalan Masjid), nurse kata doktor dah pindah ke Klinik Petra Jaya. Alangkah sedihnya aku. Uhuhu. Tak pasal-pasal hari itu aku traveling klinik kerajaan.


Klinik kerajaan sekitar Kuching


Summary perjalanan aku :
- Hari sama -
1. Klinik Kesihatan Jalan Masjid
2. Klinik Kesihatan Tanah Puteh

- Hari berlainan -
3. Klinik Kesihatan Petra Jaya


       Klinik kesihatan Petra Jaya is so beautiful I tell you. Mungkin sebab baru dibina, Ada aura modern temporary. Klinik kesihatan kerajaan yang paling cantik aku pernah pergi. 


Klinik Pergigian

Klinik ini kat tingkat atas. So, kena naik lif, Ye, ada lif, Aircond. Selalunya klinik pergigian kat klinik kesihatan kerajaan kat tingkat atas. (Pemerhatian setelah pergi ke beberapa klinik kesihatan LOL). 


      Akhirnya, aku dapat set appoinment, dan dah pergi pun appoinment gigi masa haritu. Lepas cuti sem, kena pergi appoinment lagi kat situ. Kalau kes aku, doktor kat klinik Seri Kembangan refer kan aku ke Sarawak. Doktor akan bagi :

1. Surat dan case study 
2. Model gigi 


Dan, macam biasa klinik kerajaan selalu mintak :
1. Goverment letter (GL) dari mak ayah yang kerja kerajaan
2. Surat pengesahan dari sekolah / universiti (tempat belajar)



Harap dapat membantu sesiapa diluar sana yang ada masalah sama macam saya. 
Dan, harap dapat tambah pengetahuan baru.



P/s : Maaf kalau saya tak dapat jawab semua pertanyaan pasal braces. Saya tak tahu banyak sangat sebenarnya. Semua ini berdasarkan pengalaman sendiri saja, ehehe.


/Related posts :
Braces diary : Cabut gigi
Braces diary : Pakai braces
Braces diary : Only people with braces will understand


23 comments:

  1. bestnya pasang braces, saya teringin nk buat braces sbb gigi ni takdelah elok sangat. tapi takut nak pakai sbb org kata sakit..

    ReplyDelete
  2. wahhh cantiknya klinik tu!Saya pun nak tukar klinik jugak hari tu tapi bila fikir balik nanti tunggu degree lah kot.Thanks,entry ni boleh jadi rujukan untuk saya nanti :D

    ReplyDelete
  3. ohh ingatkan appoinment sbb sakit lain rupanya pakai bracess...sis JM pun ada gak survey klinik utk pasang bracess ni tp bila check harga terus x jadi nk pasang

    ReplyDelete
  4. susah jgk je kalau x de kenderaan sendiri n public transport byk lah duit keluar utk sewa kereta

    ReplyDelete
  5. kat kuching eh sekarang? banyak jugak kejanya nak psg braces nie ya :D

    ReplyDelete
  6. kalau nak daftar memang kena pergi klinik kerajaan petra jaya tu ke?sy plan nk pasang braces jugak.apa2 info tlg inform ye mcm kos rawatan, operating hour klinik dan ape2 tips yg berkaitan dengan hal2 nak pasang braces ni. Maklumlah x sabar dah rase nk pasang braces.huhu..tlg reply kt email ni ye noraziramohdlatif@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. MasyaAllah, sorry balas lambat. Kos rwtn kalau gov, rasanya percuma. Operating hour macam waktu kerja orang kerja gov. Tips dia, tahan je sakit yang sementara ;)

      Delete
  7. Klinik kerajaan ada had umur tak nak pasang braces? Kalau mcm sy ni mmg kerja gov, dikira mcam mana? Klinik ni dekat dgn sy. Nk sgt tau sblm pergi sana bertnya. Ini no sy, tlng whasapp. Sy nk tau sgt2. Sy menderita dgn keadaan gigi sy. Harap dpt memnantu. InsyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti had umurnya, sbb saya daftar masetu sekolah menengah. Dan saya pun rasa (rasa je, mungkin, maybe) yg ni available utk budak2 yang dftar masa dia masih bersekolah..


      so, info lain tu memang saya tak tahu.. huhu, maaf, cuba tanya klinik terdekat tu utk info yg lagi tepat.


      ;)

      Delete
  8. Rasa nostalgia bila dengar Petra Jaya..
    8 tahun dah tinggalkan tmpt tu huhu

    ReplyDelete
  9. Nk Tanya. Doktor Akan bagi segala Surat, n case study tu by hand kita ke?atau dia sendiri Akan pos ke klinik baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. berape harga braces kat klinik kerajaan n berapa lama masa nk kene tunggu giliran kita untuk pasang braces?

      Delete
  10. Nak tanya kalau terus pergi klinik pakar ortodontik tu boleh ke? Ke memang kena pergi klinik gigi biasa dapat surat baru boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi terus klinik kerajaan bhgn klinik pergigian, kata nak buat braces. nnt pihak kaunter akan uruskan ;)

      Delete
  11. berape harga braces kat klinik kerajaan n berapa lama masa untuk menunggu giliran kita ye sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. uhuhu sorry lambat balas.

      Harga free sebab parents kerja kerajaan & student sekolah masa tu

      Giliran : memang lama. dia bergantung pada list. Kalau saya, start masuk list form 2, form 5 baru dapat pakai braces. Tapi mmg ada rawatan lain jugaklah yang dr gigi tu akan buat.


      harap dapat menjawab

      Delete
    2. Kalau dlm kad yg doc bgi masa first appointment tu dia tulis 3 years waiting means kalau sy buat masa awal thun 2016 , sy akan dapat masa 2018 ?

      Delete
  12. nk tanya,berapa harga braces kat klinik kerajaan n berape lama mase untuk tunggu giliran kita untuk pasang braces?

    ReplyDelete
  13. kak, surat tempat blaja tu nk mntak mcm mna? contoh klau kita blaja kat unimas, nak mintak dekat mne? heehe. terima kasih

    ReplyDelete
  14. T.kasih byk atas info yg diberi krn sedang mengalami masalah yg sama..sdg mencari klinik gigi kerajaan di kuching krn nk transfer ke klinik sana...

    ReplyDelete
  15. Nak tanya hehe. Kalau dari unimas, unit ortodontik mane yang dekat ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm klu saya pergi KK petrajaya. klu KK lain boleh pergi kat area kuching jugak.. klu kt samarahan tak sure dah ada ortodontik belum.

      Delete


Hari-hari melantak ramen, jangan malu-malu sila komen ;)


"Mungkin hamba tak balas comment di sini tapi hamba akan cuba punya cuba punya cuba untuk jenguk balik blog tuan hamba cekelian. " titah Sultan-lah-sangat.

(3 komen terawal akan di-reply)

2023 - A comforting but struggling year

Assalamualaikum & Salam Ceria Tahun ni kiranya full year aku jadi HO. Alhamdulillah dah lalu 4 posting untuk 2023. Memang boleh rasa per...